MAS Sdružení Západní Krušnohoří
  • Nová zelená úsporám light - kontakt 603 109 231

 

Otázky a odpovědi do 10.10.2013

-

  • Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace

do 16. kola Pravidla neosahovala ustanovení o tom, jaký okruk uchazečů smí být osloven a jaký okruh uchazečů smí podat nabídku.

Pravidla pro 17. kolo uvádějí ( str.13, bod 3 a), poslední odstavec: žadatel/příjemce dotace nesmí vyzvat k podání nabídky osobu (FO, PO), která má vztah k žadateli, jako zadavateli zakázky, tj. nesmí vyzvat k podání nabídky osobu blízkou (dle Občanského zákoníku) nebo osobu, která je personálně (např. dle výpisu z registrů) nebo majetkově propojena s žadatelem/příjemcem dotace.

a dále na straně 14, bod 3 c), poslední odstavec:
dodavatel, který podal nabídku v zadávacím řízení, nesmí být personálně ani majetkově propojen se zadavatelem nebo s jiným dodavatelem v tomtéž zadávacím řízení.

Pravidla platná od 18. kola upravují znění kap. 9, odst.3 c) poslední odstavec (nabídky) takto:
dodavatel, který podal nabídku v zadávacím řízení, nesmí být personálně asni majetkově propojen ani nesmí být osobou blízkou se zadavatelem nebo s jiným dodavatelem v tomtéž zadávacím řízení.

 

  • Přenesení daňové povinnosti

Dotaz: Obec realizovala stavební výdaje. Stavební firma vyfakturovala částku bez DPH s tím, že daňovou povinnost přenáší na odběratele (žadatele – obec).

Mám obavy, zda je tento postup správný. Zda obec, (i když je plátcem DPH) může takto postupovat u výdajů, kde si nemůže odpočet DPH nárokovat, ač je plátcem DPH (protože se jedná o projekt nezakládající veřejnou podporu, o práce související s výkonem veřejné správy, kdy tyto výdaje spojené s ekonomickou činností obce).

Odpověď: v tomto případě skutečně neměl být režim přenesení daňové povinnosti použit, protože ačkoliv se jedná o plátce DPH, není plnění (stavební práce) realizováno ve vztahu k ekonomické činnosti příjemce plnění. Pochybil dodavatel stavebních prací, ale i obec, která ho měla na tuto skutečnost upozornit a takto vystavenou fakturu nepřijímat. Obě strany by si to měly dát do pořádku.

Bc. Irena Lukášová
metodik opatření PRV
Odbor kontrol projektových opatření rozvoje venkova

 

  • Zaúčtování výdajů - investiční / neinvestiční

V režimu podpory nezakládajícím veřejnou podporu lze realizovat výdaje jak investičního, tak i neinvestičního charakteru. Klasifikace jednotlivých výdajů je v kompetenci příjemce dotace a měla by být samozřejmě v souladu s platnou právní úpravou (zákon č. 586/1992 Sb., zákon č. 563/1991 Sb.). Pokud příjemce zařadí některý z výdajů do investic, resp. do hmotného majetku, měl by pro tento majetek vytvořit inventární karty hmotného majetku.Pečlivost při posouzení, zda bude realizovaný výdaj žadatelem klasifikován jako investice či neinvestice, je důležitá zejména v případě žadatele – obce, kde by mohl být v budoucnu zjištěn ze strany jiných kontrol (FÚ, krajský úřad, auditor...) nesoulad v charakteru poskytnuté dotace (IN/NEIN) a účetních záznamů obce.

Ing. Zina Salačová
vedoucí oddělení kontrol PRV
Odbor kontrol projektových opatření rozvoje venkova

Státní zemědělský intervenční fond
Ve Smečkách 33, Praha 1, 110 00

  • Otázka:
    Potencionální žadatel je zemědělským podnikatelem. Jedná se o FO. Ta má trvalé bydliště mimo území MAS, ale pozemky, které obhospodařuje, jsou z části na území MAS (asi z 15%). Mohl by tento zemědělec žádat o dotaci u nás na I.1.1.1. s tím, že by projekt byl realizován na těch pozemcích, které jsou na území MAS? Do žádosti by se uvedlo místo realizace třeba parcelní číslo pozemku, který patří do MAS. Ovšem je to jen pozemek, stroj by zde „ustájený“ natrvalo být nemohl. Nebo by musel změnit trvalé bydliště, aby měl sídlo na území MAS? Chtěl by koupit techniku, tu by používal samozřejmě nejen na pozemcích v MAS, ale na všech, kde by to potřeboval.
    Odpověď:
    Jedno z kritérií přijatelnosti: Projekt je realizován na území MAS (s výjimkou exkurzí a propagačních akcí). Tzn., že stroj by musel být celou dobu na území MAS a využíván by mohl být také jen na území MAS. (Mgr. Jan Veselský - CP SZIF Praha)

  • Otázka: Žadatel se zabývá kovovýrobou, montáží a demontáží ocelových konstrukcí. Koupil dva hospodářské objekty, které jsou každý v jiné obci. Oba chce zrekonstruovat za účelem rozšíření svého podnikání. Na oba jsou vydána stavební povolení na stavební práce. Součástí technického projektu, ke kterému se vztahuje stavební povolení, je i vytápění.Žadatel by chtěl stavby jako takové realizovat bez dotace SZIF, jen na vytápění obou objektů ( nákup kotle + rozvody + topná tělesa) by chtěl podat žádost v rámci podpory podnikání ve 14. kole PRV. Lze to takto? Lze podat jednu žádost na oba objekty? Obě žádosti o dotaci by nebyly na realizaci celé rekonstrukce, ale pouze na vytápění obou objektů. Domnívám se, že by to mělo jít, ale asi s podmínkou, že před podáním ŽoP bude stavba zkolaudována. Domnívám se správně?

    Odpověď:
    Lze žádat o dotaci v jednom projektu, pokud je projekt podpořitelný. Můžete žádat o dotaci pouze na vytápění, ale práce, na které je vystaveno stavebního povolení (i když na ně dotaci nepožadujete), nesmí být zahájeno před podáním žádosti, protože by došlo k porušení motivačního účinku.
  • Otázka: Obci byl vydán „Souhlas s provedením ohlášené stavby“ na stavební úpravy páteřní místní komunikace v obci. Je třeba po ukonční akce podávat „Oznámení stavebnímu úřadu o užívání stavby“?
    Nemusíte nám nic oznamovat. Oznamovací povinnost se týká ohlášených staveb uvedených v § 104 odst. 2 písm. a) až e) a n) stavebního zákona.

    Vladislav Rybář
    Magistrát města Chomutova
    Odbor dopravních a správních činností
    Zborovská 4602
    430 28 Chomutov
    Tel.: +420 474 637 285

  • Otázka:
    Obec je zřizovatelem školky. Školka je příspěvkovou organizací obce. Může žádat o dotaci školka?
    Nemůže, školka žádat nemůže, musí žádat obec. (Odpověděl Mgr. Jan Veselský, CP SZIF Praha, 2.9.2011)

  • Otázka:Musím v projektu uvádět náklady spojené s vlastní výstavbou ohrad, pokud požaduji dotaci pouze na pořízení materiálu a práci nebudu chcít uhradit ( budou provedeny svépomocí)?
    I v případě, že žadatel bude provádět práce svépomocí ( věcné plnění) a dotaci požaduje pouze na materiál, je v osnově projektu nutné uvést i výši nákladů těchto prací jak v celkových výdajích projektu, tak v celkových výdajích. Doporučuji nechat si od odborníka vyčíslit práce, které žadatel bude provádět svépomocí (Mgr. Jan Veselský).

  • Otázka: Čestné prohlášení o splnění kvalifikačních předpokladů při výběrovém řízení - kdo jej podepisuje?
    ČP musí podepsat všichni statutární zástupci. Vlastní nabídku podepisuje statutární zástupce v souladu s Obchodním rejstříkem.

  • Otázka: Musí být technická dokumentace přiložena k výzvě k podání nabídek při výběrovém řízení?
    Nemusí - stačí, když je k nahládnutí u vyzyvatele.

  • Otázka:Podali jsme žádost o dotaci na realizaci projektu, kterým bude realizována část stavebních prací v rámci komplexní přestavby obecního úřadu. Na celou zakázku proběhlo výběrové řízení ještě před podáním žádosti o dotaci k MAS. Lze takto vysoutěženého dodavatele akceptovat i pro část akce, která bude financována s dotací od SZIF?
    Od 13. kola PRV to možné není, od 13. kola PRV může být smlouva podepsnána až po zaregistrování ŽoD na SZIF. Doporučujeme tedy i VŘ realizovat až po zaregistrování ŽoD na SZIF. ( aktualizace dne 7.12.2011). Teoreticky možné by to bylo, ale výběrové řízení musí splňovat všechny podmínky, uvedené v Pravidlech - do 13. kola PRV..

  • Otázka: Podal jsem žádost v 6. výzvě, dostal jsem oznámení od MAS, že projekt bylMAS schválen a SZIFem zaregistrován. Mohu již projekt realizovat, jsou již nyní náklady způsobilé?
    Ano, výdaje jsou způsobilé dnem zaregistrování žádosti o dotaci na SZIF. Ty byly za 6. výzvu MAS na SZIF zaregistrovány dne 23.6.2011.

  • Otázka: V projektu jsou naplánované výdaje na jeho realizaci. Po uskutečněném výběrovém řízení se zjistilo, že bychom celou dotaci nevyčerpali, protože vysoutěžené náklady jsou nižší, než se v projektu předpokládalo. Můžeme za "ušetřené" peníze rozšířit rozsah projektu oproti původním plánovaným aktivitám?
    Odpoveď: Teoreticky to možné je, ale je nutné předem podat Změnové hlášení, kde bude uveden popis rozšíření projektu. SZIF žádost posoudí a vydá souhlas nebo žádost zamítne.

  • Otázka: Kolikrát je možné podávat změnové hlášení:
    Odpověď: Pravidla IV.1.2. uvádějí v kap.9., odst. a), že změna termínu podání Žádosti o proplacení oproti termínu uvedeném v Dohodě může být provedena maximálně 3x, přičemž 3. změna bude automaticky ze strany RO SZIF provedena na termín 24 měsíců od data podpisu Dohody. Z toho vyplývá, že změny termínu před podpisem Dohody se do omezení "3x a dost" nezapočítávájí vůbec a za třetí změnu je považována výhradně změna termínu. Změnxy týkající se jiných údajů např. výše dotace, technických parametrů apod. se do pravidla "3x a dost" v žádném případě nezapočítávají. (ing. Kateřina Adamcová, ved. odd. metodiky osy IV PRV, 24.8.2010)

  • Termín podání žádosti o průběžnou platbu
    Vysvětlení: Pokud se žadatel rozhodne využít možnosti průběžného financování, stanoví si v Žádosti o dotaci (strana C1) kalendářní měsíc předložení Žádosti o proplacení průběžné platby. Při posuzování změn je třeba brát v úvahu údaj o termínu předložení Žádosti o proplacení z hlediska daného měsíce, tzn. pokud je žádost předložena kdykoliv v daném měsíci, není třeba podávat Hlášení ani vyhotovovat Dodatek k Dohodě na změnu termínu. Pokud chce žadatel změnit termín pro předložení Žádosti o proplacení na průběžnou platbu na jiný měsíc než uvedený v Žádosti o dotaci, oznámí změnu na formuláři Hlášení o změnách a k této změně bude dle směrnice V0404 (V0404.08) vyhotoven Dodatek k Dohodě. Z hlediska kap. 10 Provádění změn, bodu b) Obecné části Pravidel se nedodržení čtvrté odrážky (změny v časovém harmonogramu) vztahuje ke "konečné" Žádosti o proplacení, která musí být předložena ve smluvním termínu dle Dohody, nejpozději však do 18, resp. 36 měsíců od podpisu Dohody. Při nedodržení termínu předložení Žádosti o proplacení pro průběžnou platbu (a následné předložení Hlášení o změně) nebude příjemci udělena sankce. Uvedené vysvětlení bylo podáno i na certifikační orgán, který jej v plné míře akceptoval, tj. předpokládáme, že by s ním neměly mít problémy ani další orgány (SZIF, ing. Kateřina Adamcová, ved.odd.metodiky osy IV PRV, 24.8.2010)

  • Otázka: od kdy se počítá lhůta 14ti týdnů do kdy musí MAS předložit na RO SZIF hlášení o změnách k projektu náhradníka, který bude moci být podpořen jen zčásti? ( Pravidla 4.1.1. , strana 10, písmeno l) 9.8.2010
    Odpověď: Lhůta se počítá od termínu ukončení příjmu žádosti na SZIF.

  • Otázka: Zemědělský podnik by chtěl pořídit soubor movitých věcí – bedny na skladování ovoce. Každá bedna stojí asi 1500 Kč, jsou plastové, jsou potřeba pro skladování ovoce v klimatizovaném skladu, který žadatel vlastní. Nejedná se o klasické zeleninové bedýnky, ale o tzv. box palety ( plast) a je jich potřeba poměrně velké množství . Jednalo by se o modernizaci, protože nyní se používají obdobné, ale dřevěné, které jsou již za hranicí životnosti a je třeba je vyměnit. Lze to?
    Odpoveď: Ano, pořízení beden na skladování ovoce je možné v kódu 441. Bedýnky budou součástí skladu, tzn. nesmí být dále prodány, či využívány k přepravě mimo sklad.

  • Otázka: Žadatel má v úmyslu provést stavební úpravy na budově obecního úřadu. V budově sídlí Obecní úřad, školka a pošta. Žadatel chce dělat sanaci obvodového zdiva budovy proti vlhkosti. Bude třeba nějak ponižovat náklady na sanaci zdí vzhledem k tomu, že je objekt využíván i poštou? Pan starosta považuje poštu za základní občanskou vybavenost, OÚ jí prostory pronajímá za 0,-- Kč, pro obec je to nezisková činnost.
    Odpoveď: v případě, že obec pronajímá část objetu poště, je nutné výdaje na obnovu fasády upravit pomocí vzorečku uvedeného v příloze H tohoto opatření. Pošta nelze zařadit do kódu 366.Pokud by žadatel opravoval pouze část objetu (např.3 stěny ze 4) je nutné důvod v projektu řádně vysvětlit.

  • Otázka: Obecní budova, kde sídlí OÚ a školka. V této budově se bude dělat oprava rozvodů el. en a bud oprava nebo nově se budou dělat i rozvody sítí pro PC a to i v místech, kde je nyní školka. Obec prostory školce pronajímá, školka má vlastní IČO. V dohledné době, řádově 5 – 6 let, má v úmyslu obec prostory školky využívat jako kanceláře OÚ a školku postavit novou. Jedná se o modernizaci budovy občanské vybavenosti? A pokud to takto lze, je třeba náklady rozdělovat do dvou kodů (358 a 366)?
    Odpoveď: Výdaje spojené s modernizací budovy občanské vybavenosti pro veřejnou správu je možné zařadit do kódu 366. Pokud ve stejné budově sídlí i školka, která je zřizována obcí, není nutné výdaje na obnovu elektrické a „internetové“ sítě nijak rozdělovat nebo ponižovat. Výdaje je vhodné zařadit do kódu dle převažující činnosti v budově.

  • Otázka: Obec by chtěla zřídit informační systém v obci. Projekt by zahrnoval rozšíření stávajícího pokrytí internetem a zlepšení jeho kvality, dál by obsahoval rozšíření pokrytí televizním signálem o další stanice a v úmyslu bylo instalování bezpečnostních kamer. Lze to?
    Odpoveď: Internet ne, televizní signál ne, bezp.kamery – pouze jako vybavení sloužící pro nějakou budovu (plochu) podpořitelnou z III.2.1.2.a)

  • Otázka: Obec by chtěla v kostele zřídit stálou expozici. Je třeba doložit skutečnost, že se jedná o kulturní dědictví – rozumím tomu dobře, že stačí, když zastupitelstvo vydá stanovisko, že z hlediska obce se jedná o kulturní dědictví?
    Odpoveď: Ano, např. o památku místního významu.

  • Otázka: Lze v rámci PRV realizovat rekonstrukci obecní budovy na bytový dům?
    Odpověď: Možné to není.

  • Otázka: Lze zahrnout i výstavbu informačních a orientačních map? ( dřevěná konstrukce, na ní přidělaná mapa - v souvislosti s realizací projektu , kde se budou opravovat a budovat nové autobusové čekárny. Při jejich budování budou zároveň umístěny i tyto informační stojany)
    Odpoveď: informační tabule jsou v III.2.1.2. způsobilé v kódu 370. Musí se jednat o tabule, které „vydrží“ po celou dobu vázanosti projektu (5 let). Nesmí to jen tabule po dobu realizace projektu pro "lepší orientaci".

  • Otázka: Pokud bude žadatel realizovat projekt – kod 339, lze do nákladů zahrnout i kácení původních dřevin v místě, kde chce vysazovat novou zeleň a dělat parkové úpravy, pokud na to obec již má vydaný souhlas odboru ŽP?
    Odpoveď: Ano, samozřejmě.

  • Otázka: Pokud žadatel chce jako součást projektu koupit malotraktor ( bude dělat parkové úpravy ), může si s v rámci kodu 340 poříd i techniku na zimní údržbu, nejen na letní?
    Odpověď: Ano.

  • Otázka: V rámci jedná fiche – např. Fiche č. 4 – Obnova a rozvoje vesnic - je možné realizovat najednou v rámci jednoho projektu aktivity z opatření a) i b) ?
    Odpověď: Ano je možné realizovat výdaje se dvou záměrů, je ale důležité, aby naplňovaly cíl daného záměru.

  • Otázka: Zhotovení turistické odpočívky na rozcestí značených cest – lze z cestovního ruchu?
    Odpověď: V opatření III.1.3. a) pěší trasy, vinařské stezky a hippostezky je cílem tvorba stezek (značení nových stezek). Pouze vytvoření odpočinkového místa na již existující stezce (která není předmětem projektu) není možné

  • Otázka: Obnova rozhledny, včetně přístupové komutace, s úpravou náletové vegetace – lze v záměru a) nebo c) III .2.1.
    Odpoveď: Opatření III.2.1., , podporuje aktivity pouze v intravilánu obce. Proto se domnívám, že obnova rozhledny a úprava náletu není možná.

  • Otázka: Jaký je rozdíl mezi uznatelnými náklady a uznatelnými náklady, ze kterých je stanovena dotace?
    Odpověď: Celkové způsobilé výdaje jsou všechny výdaje, které by bylo možné proplatit z PRV (bylo by možné je zařadit do kódů) a způsobilé výdaje, ze kterých je stanovena dotace jsou výdaje ve výši do 2 mil. (v LEADERu), které splňují případné limity u jednotlivých opatření.

  • Otázka: Je možné budovat parkoviště u obecního úřadu?
    Odpověď: Parkoviště je možné z III.2.1.1. pořídit pouze pokud je neplacené (kód 341

  • Otázka: Je pro obce ( veřejnoprávní subjekty) DPH uznatelným nákladem v PRV?
    Odpověď: Pro obce jako veřejnoprávní subjekty je DPH vždy neuznatelný náklad (v PRV).

  • Otázka: Může být projekt realizován i v katastru obcí větších než 500, resp. 1000 obyvatel?
    Odpověď: U osy IV. není podstatná populační velikost obce, ale poloha v územní působnosti MAS.

  • Otázka: Technika na údržbu zeleně - co je uznatelný náklad?
    Odpověď: Z opatření III.2.1.1. je možné pořizovat techniku na údržbu zeleně vyjma ručního nářadí. Ručním nářadím jsou myšleny pily, kladívka, hoblíky, sekery, kosy, srpy, atd. Křovinořez je způsobilý.

Datum vložení: 11. 10. 2013 0:00
Datum poslední aktualizace: 11. 10. 2013 0:00
Autor: Ing. Hana Dufková

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím e-mailů

Zpravodaj

Zpravodaj

Plakát dožínky 2024

dožínky

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
1
5
2
5
3
5
4
5
5
5
6
7
7
6
8
5
9
5
10
5
11
5
12
5
13
7
14
6
15
6
16
5
17
5
18
5
19
5
20
5
21
5
22
5
23
5
24
5
25
5
26
6
27
7
28
6
29
5
30
22
1
7
2
5
3
6
4
12
5
6

katalog

Katalog Krusnohori podzim 2023 ke stažení

 

QR kod pro platbu na KONTO MATÝSEK

GR kod

Upozornění

Upozorňujeme návštěvníky všech námi pořádaných veřejných akcí na skutečnost, že na akcích může být pořizována foto nebo videodokumentace. Každý účastník námi pořádané veřejné akce svým vstupem na akci bere na vědomí a souhlasí s tím, že může být zaznamenán na video nebo fotodokumentaci, která může být použita pro další veřejné šíření.